nazwa dokumentu: Nr 42/14 z dnia 29 kwietnia 2016r. w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług VAT w Gminie Brzostek i jej jednostkach budżetowych

 

Zarządzenie Nr 42/16

Burmistrza Brzostku

z dnia 29 kwietnia 2016 roku

 

 

w sprawie: zasad rozliczeń podatku od towarów i usług VAT w Gminie Brzostek i jej jednostkach budżetowych

 

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515), art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2011 r., Nr 177 poz. 1054 z późn. zmianami ), zarządza się, co następuje:

 

§ 1.

W celu zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń podatku VAT w Gminie Brzostek i jej jednostkach budżetowych oraz w celu wykonania stanowiska zawartego w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 czerwca 2013 r. ( Sygn. Akt I FPS 1/13 ) oraz wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE ( Sygn. Akt C-276/14 ) ustala się procedury obowiązujące w tym zakresie.

 

§ 2.

Procedury określone w niniejszym zarządzeniu obejmują następujące gminne jednostki budżetowe (nazwa pełna jednostki – nazwa skrócona jednostki ):

1) Urząd Miejski w Brzostku, ul. Rynek 1 – (UM)

2) Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku, ul. Mariana Nałęcza Mysłowskiego 7 – ( M-GOPS)

3) Ośrodek Sportu i Rekreacji w Brzostku, ul. Mariana Nałęcza Mysłowskiego 11– (OSiR)

4) Gminny Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli w Brzostku, ul.  Rynek 1 – (GZOSiP)

5) Zespół Szkół w Januszkowicach, Januszkowice 60 – (ZS Januszkowice)

6) Zespół Szkół w Nawsiu Brzosteckim, Nawsie Brzosteckie 206 – (ZS Nawsie Brzosteckie)

7) Zespół Szkół w Siedliskach-Bogusz, Siedliska-Bogusz 93a – (ZS Siedliska-Bogusz)

8) Publiczna Szkoła Podstawowa im. Komisji Edukacji Narodowej w Brzostku, ul. Szkolna 13 – (SP Brzostek)

9) Publiczna Szkoła Podstawowa w Gorzejowej, Gorzejowa 174a – (SP Gorzejowa)

10) Publiczna Szkoła Podstawowa w Grudnej Górnej, Grudna Górna 85 – (SP Grudna Górna)

11) Publiczna Szkoła Podstawowa im. Józefa Berka w Kamienicy Dolnej, Kamienica Dolna 118 – (SP Kamienica Dolna)

12) Publiczna Szkoła Podstawowa im. Grzegorza Piramowicza w Kamienicy Górnej, Kamienica  Górna 172 – (SP Kamienica Górna)

13) Publiczna Szkoła Podstawowa im. Ks. dr Józefa Jałowego w Przeczycy, Przeczyca 84 – (SP Przeczyca)

14) Publiczna Szkoła Podstawowa w Smarżowej, Smarżowa 49 – (SP Smarżowa)

15) Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Brzostku, Brzostek ul. Mariana Nałęcza Mysłowskiego 11– (Gimnazjum Brzostek)

16) Publiczne Przedszkole w Brzostku, Brzostek ul. Rynek 25 – (Przedszkole Brzostek).

 

§ 3.

1. Zobowiązuje się dyrektorów i kierowników gminnych jednostek budżetowych do następujących czynności:

1) dokonanie przeglądu dochodów budżetowych osiąganych przez jednostkę i odprowadzanych do budżetu, pod kątem opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – zgodnie z obowiązującymi przepisami,

2) począwszy od miesiąca maja 2016 roku założenie ewidencji wystawianych przez jednostkę faktur,

3) od miesiąca maja 2016 roku prowadzenie cząstkowych ewidencji w zakresie zakupu i sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

2. W celu ujednolicenia numeracji prowadzonych cząstkowych ewidencji zakupu i sprzedaży ustala się w gminnych jednostkach budżetowych następujący sposób ich oznaczenia:

1) nazwa rejestru – rejestr zakupu/rejestr sprzedaży,

2) numer rejestru – Nr …….( kolejny numer )/GB/…….(skrócona nazwa jednostki),

3) okres, którego dotyczy – miesiąc/rok,

4) nazwa podmiotu – Gmina Brzostek/nazwa pełna jednostki budżetowej,

5) adres jednostki budżetowej,

6) NIP: 872-22-23-191.

Przy czym ustala się, że skrót „GB” oznacza „Gmina Brzostek”.

Wzór ewidencji zakupu i sprzedaży stanowi załącznik Nr 1 i Nr 2 do niniejszego zarządzenia.

3. Faktury wystawiane przez gminne jednostki budżetowe muszą zawierać wszystkie elementy, o których mowa w § 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym ustala się, że nazwa podmiotu dokonującego transakcji zakupu bądź sprzedaży wpisywana będzie na fakturach następująco: „Gmina Brzostek - …. ( pełna nazwa jednostki budżetowej z adresem )i NIP Gminy: 872-22-23-191”.

 

§ 4.

1. W celu prawidłowego rozliczenia przez Gminę Brzostek podatku VAT z Urzędem Skarbowym zobowiązuje się dyrektorów i kierowników gminnych jednostek budżetowych do podjęcia następujących działań:

1) wyznaczenie osób odpowiedzialnych za prawidłowość rozliczeń podatku od towarów i usług VAT w jednostce, stosownie do art. 31 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późniejszymi zmianami ) i przekazanie tych danych do Referatu Finansowego w Urzędzie Miejskim w Brzostku,

2) dostarczanie ewidencji zakupu i sprzedaży oraz deklaracji cząstkowej VAT-7 ( kwoty należy wykazywać w złotych i groszach) do Referatu Finansowego w Urzędzie Miejskim w Brzostku - za pośrednictwem kancelarii w nieprzekraczalnym terminie do 10-ego dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Łącznie z ewidencją należy przedłożyć odpowiednie wydruki kont księgowych w zakresie rozliczanego podatku VAT oraz PK (polecenie księgowania) dotyczące rozliczenia podatku VAT w podziałce klasyfikacji budżetowej. Ewidencje oraz wydruki muszą być podpisane przez dyrektora/kierownika i głównego księgowego jednostki,

3) przekazanie obliczonej kwoty podatku VAT, która jest wynikiem rozliczenia podatku przez jednostkę, za dany miesiąc do 10-ego dnia następnego miesiąca na konto Gminy w Brzostku o numerze 59 858900060080021020200005, w treści wpisując „Deklaracja VAT-7 za m-c ...”

4) dokonanie stosownych zmian w polityce rachunkowości obowiązującej w jednostce, w szczególności w zasadach funkcjonowania kont związanych z rozliczaniem podatku VAT poprzez:

a) ewidencjonowanie należności budżetowych jednostki na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” w korespondencji z odpowiednim kontem zespołu 7

( wartość netto ) – konto 720 „Przychody z tytułu dochodów budżetowych” lub 760 „Pozostałe przychody operacyjne” ( w zależności czy przychód powstaje w związku z działalnością podstawową określoną w statucie jednostki, czy też na skutek działalności ubocznej ) oraz w zakresie podatku VAT z kontem 225 „Rozrachunki z budżetami” (przy zastosowaniu odpowiedniej analityki wskazującej na rozliczanie podatku VAT z Gminą),

b) ujmowanie na kontach księgowych, w sposób zgodny z zasadami funkcjonowania kont, podatku VAT podlegającego odliczeniu zgodnie z danymi zawartymi w ewidencji zakupu.

 

§ 5.

1. Zobowiązuje się dyrektorów i kierowników gminnych jednostek budżetowych, które obecnie działają jako jednostki nie posiadające kas rejestrujących do przeanalizowania przepisów prawnych w zakresie obowiązku zainstalowania kas rejestrujących. Informacje w tym zakresie należy przekazać do Burmistrza Brzostku.

2. Kasa fiskalna zarejestrowana przez Gminę Brzostek w obiekcie sportu (hala sportowa w Brzostku im. Agaty Mróz Olszewskiej) przy ul. Mariana Nałęcza Mysłowskiego 11, począwszy od miesiąca maja 2016 roku pozostaje w dyspozycji kierownika OSiR w Brzostku i przychody zaewidencjonowane przy jej użyciu należy wykazywać w rejestrze sprzedaży i deklaracji cząstkowej OSiR.

 

§ 6.

W celu zapewnienia poprawności i jednolitości rozliczeń podatku VAT w Gminie Brzostek ustala się metodę bezpośredniego rozliczenia podatku VAT naliczonego, tj. zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

 

§ 7.

Agregacja danych zawartych w rejestrach zakupu i sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT dostarczonych przez gminne jednostki budżetowe oraz Gminę Brzostek następować będzie w zbiorczym rejestrze zakupu i sprzedaży w Referacie Finansowym przez pracownika zajmującego się rozliczaniem podatku VAT i sporządzaniem zbiorczej deklaracji podatkowej dla Gminy Brzostek.

 

§ 8.

Zarządzenie niniejsze należy traktować jako jeden z elementów polityki rachunkowości Gminy Brzostek .

 

§ 9.

Zobowiązuje się dyrektorów i kierowników gminnych jednostek budżetowych do ścisłego przestrzegania postanowień zarządzenia oraz uwzględnienia jego zapisów w polityce rachunkowości jednostki.

 

§ 10.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od 1 maja 2016 roku.

 

 

 

 
informacje wprowadził:Ewa Szukaa
informacje wytworzył:Ewa Szukaa
data dodania: 29 Kwietnia 2016
data modyfikacji: /
data wyworzenia: Ewa Szukaa / 29 Kwietnia 2016